audytor

Oferta

Oferta

Obsługujemy wszystkie przedsiębiorstwa bez względu na ich status prawny – osoby prawne, spółki cywilne, przedsiębiorstwa osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, zakłady opieki zdrowotnej oraz stowarzyszenia i fundacje jak również zakłady i oddziały przedsiębiorstw zagranicznych.

Mamy duże doświadczenie w obsłudze podmiotów z udziałem kapitału zagranicznego, między innymi; niemieckiego, holenderskiego, włoskiego, hiszpańskiego, angielskiego, chińskiego, koreańskiego.

Obsługujemy podmioty gospodarcze działające we wszystkich branżach gospodarki - produkcyjne, usługowe, handlowe i budowlane.

 

Badanie sprawozdania finansowego

Celem badania jest sporządzenie przez biegłego rewidenta pisemnej opinii wraz z raportem stwierdzających czy sprawozdanie finansowe jest prawidłowe oraz czy rzetelnie i jasno przedstawia sytuację majątkową i finansową, jak też wynik finansowy badanej jednostki.

Dzięki naszemu badaniu Zarząd może usprawnić raportowanie finansowe i bezpieczniej zarządzać ryzykiem, gdyż każdy audyt opieramy na wnikliwym zrozumieniu i poznaniu jednostki oraz środowiska, w którym ona działa. Takie podejście zapewnia znalezienie najbardziej optymalnych i skutecznych rozwiązań oraz owocuje dokładnością i kompleksowością audytu, a co za tym idzie spełnieniem potrzeb Klienta.

Procedura badania sprawozdania finansowego obejmuje w szczególności:

  • poznanie działalności badanej jednostki, jej organizacji, wyników, sytuacji majątkowej i finansowej na tle jej otoczenia gospodarczego i prawnego,
  • rozpoznanie możliwości kontynuowania działalności przez jednostkę,
  • zapoznanie się z systemem rachunkowości i działaniem systemu kontroli wewnętrznej,
  • identyfikację istotnych transakcji oraz przegląd stosowanych procedur księgowych,
  • identyfikację stosowanych w jednostce mechanizmów kontrolnych,
  • ocenę działania systemu kontroli wewnętrznej,
  • identyfikację obszarów potencjalnych błędów,
  • przegląd analityczny oraz testy szczegółowe dotyczące transakcji dokonanych w części roku obrotowego oraz dotyczące danych na dzień bilansowy,
  • identyfikację kwestii wymagających wyjaśnienia lub skorygowania przed sporządzeniem sprawozdania finansowego za rok obrotowy,
  • obserwację inwentaryzacji
  • przeprowadzenie procedur potwierdzania sald istotnych aktywów i zobowiązań,
  • badanie zdarzeń po dniu bilansowym,
  • sprawdzenie prawidłowości sporządzenia sprawozdania finansowego,
  • sprawdzenie zgodności danych sprawozdania z działalności z danymi sprawozdania finansowego,
  • przedstawienie Zarządowi kwestii wymagających skorygowania,
  • opracowanie wniosków z badania, przygotowanie opinii i raportu z badania.

Wyniki badania przedstawiamy zarządowi, radzie nadzorczej jak również właścicielom a ponadto pracownikom pionu finansowo-księgowego. Przekazujemy rekomendacje w zakresie kontroli wewnętrznej obejmujące spostrzeżenia dotyczące sprawności współpracy różnych działów z pionem finansowo-księgowym oraz sprawności procesów nadzoru.

Przed przystąpieniem do badania sprawozdania finansowego Klient przekazuje nam gotowe sprawozdanie finansowe w wersji do badania wraz z przygotowanymi wydrukami zestawienia obrotów i sald oraz podstawowe dokumenty według przedstawionej przez nas listy. Oczekujemy od klienta poinformowania nas o terminach i miejscach dokonywania spisu z natury rzeczowych składników majątku, gdyż nasz przedstawiciel uczestniczy w spisie z natury.

 



Audyt funduszy unijnych

Audyt projektów i programów, których źródłem finansowania są Fundusze Unii Europejskiej (fundusze strukturalne, Fundusz Spójności), czyli audyt wykorzystania funduszy unijnych, to ważna pozycja w naszej ofercie.

Zapewniamy realizację tego typu zadań zgodnie z krajowymi i międzynarodowymi standardami rachunkowości i audytu wewnętrznego.

Nasze badania obejmują w odniesieniu do projektów współfinansowanych z funduszy unijnych  sprawdzenie m.in.: prawidłowości ich realizacji, zasadności poniesionych wydatków (ocena tzw. kwalifikowalności wydatków w projekcie), prawidłowości dokumentacji oraz systemu kontroli wewnętrznej, a w odniesieniu do programów ocenę sprawozdań finansowych (audyt finansowy).


 

Księgi rachunkowe - przegląd

Przegląd ksiąg rachunkowych może obejmować część roku obrachunkowego, stanowi wtedy pierwszy etap badania sprawozdania finansowego – tzw. badanie wstępne. Może również obejmować cały rok obrachunkowy.

W tym drugim przypadku klient otrzymuje raport z przeprowadzonego przeglądu zawierający opis prawidłowości prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz prawidłowości sporządzenia na ich podstawie sprawozdania finansowego.

Przegląd ksiąg rachunkowych obejmuje nie tylko weryfikację liczb i ujawnień zamieszczonych w sprawozdaniu finansowym, ale przede wszystkim skupiamy się na pomocy Klientom w identyfikacji ryzyk i innych czynników, które mogą zniekształcać obraz działalności gospodarczej, obejmujących również prawidłowość rozliczeń z budżetem państwa.

 

 

Audyt wewnętrzny

Zasady funkcjonowania audytu wewnętrznego w polskiej administracji publicznej określają przepisy o finansach publicznych.

Audyt wewnętrzny jest działalnością niezależną i obiektywną, której celem jest wspieranie kierownika jednostki w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze. Ocena dotyczy w szczególności adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej w jednostce. Audyt wewnętrzny to ogół działań, poprzez które kierownictwo jednostki uzyskuje ocenę funkcjonowania jednostki w zakresie gospodarki finansowej pod względem:

  • gospodarności,
  • legalności,
  • celowości,
  • rzetelności,
  • przejrzystości,
  • jawności.

Szczegółowe warunki prowadzenia audytu wewnętrznego zawiera opracowany plan audytu, uwzględniający udokumentowaną analizę obszarów ryzyka jednostki, który uwzględnia między innymi:

  • cele i zadania jednostki,
  • istotne ryzyka wpływające na realizację celów i zadań jednostki,
  • istniejące w jednostce systemy kontroli i zarządzania,
  • czynniki ryzyka uwzględniające złożoność działalności prowadzonej przez jednostkę, liczbę, rodzaj i wielkość operacji finansowych, liczbę i kwalifikacje zawodowe pracowników, zmiany organizacyjne i prawne.

Audytor wewnętrzny dokumentuje wszystkie czynności i zdarzenia, które mają istotne znaczenie dla ustaleń w aktach obejmujących dokumentowanie przebiegu i wyników audytu wewnętrznego oraz obejmujących informacje dotyczące obszarów ryzyka. Są to w szczególności:

  • prowadzenie analizy ryzyka działalności,
  • przygotowanie dokumentacji audytu wewnętrznego,
  • dokumenty sporządzone przez audytora oraz dokumenty otrzymane od osób trzecich w trakcie prowadzonych prac,
  • informacje, wyjaśnienia uzyskane od pracowników jednostki, oraz informacje i dokumenty przekazane od kierowników komórek audytowanych,
  • sprawozdania z przeprowadzonych audytów,
  • dokumenty odpowiednie do rodzaju i charakteru podjętych czynności,
  • wykaz podstawowych aktów normatywnych oraz innych aktów prawnych związanych z zakresem działania jednostki oraz regulujących jej funkcjonowanie,
  • wykaz dokumentów zawierających opis systemów zarządzania i kontroli,
  • plany audytu oraz sprawozdania z wykonania audytu,
  • budowa planów strategicznych (wieloletnich) i operacyjnych (rocznych)
  • doradztwo - bieżące i specjalne (np. w realizacji projektów inwestycyjnych).

Możemy również na zlecenie Klienta wykonywać czynności doradcze o ile zakres lub cel tych czynności jest zgodny z celami audytu wewnętrznego.

Usługi w jednostkach sektora finansów publicznych opieramy na standardach audytu wewnętrznego zawartych w Międzynarodowych Standardach Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego przyjętych przez Ministra Finansów za zgodą The Institute of Internal Auditors.

 

 

postpowania podatkowe pl 1

publikacje pl 1

konsultant pl 1

 

Warto wiedzieć

artykul-46Dokumentacja cen transferowychObowiązek sporządzania dokumentacji podatkowej dotyczącej cen transferowych stanowi ważne ale i trudne do wykonania zadanie wynikające ... ( więcej )
artykul-49PełnomocnictwoKażdy podmiot, a zatem osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej może działać przez swojego ... ( więcej )
artykul-48Postępowanie karne skarboweObowiązujący w Polsce Kodeks karny skarbowy został dostosowany do norm obowiązujących w państwach Unii Europejskiej. Główną myślą ... ( więcej )
artykul-47Dochody z nieujawnionych źródełProblem opodatkowania nieujawnionych źródeł przychodów dotyczy osób fizycznych podlegających nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w ... ( więcej )
artykul-51Szacowanie dochodu do opodatkowaniaKsięgi podatkowe prowadzone rzetelnie i w sposób niewadliwy stanowią dowód tego, co wynika z zawartych w nich zapisów. Przepis z art. ... ( więcej )
artykul-52Prawo pierwotne Unii EuropejskiejStosownie do treści art. 91 ust. 3 Konstytucji, jeżeli wynika to z ratyfikowanej przez Rzeczpospolitą Polską umowy konstytuującej ... ( więcej )
artykul-53Specjalna strefa ekonomicznaSpecjalna strefa ekonomiczna jest wyodrębnioną administracyjnie częścią terytorium kraju, na której możliwe jest prowadzenie ... ( więcej )
artykul-54Zasada neutralności w podatku VATPodatek od towarów i usług, będący podatkiem od wartości dodanej, jest podatkiem, którego zasadniczą cechą konstrukcyjną jest ... ( więcej )
Audytor-31Biegły rewident Mirosław Bogusławski został wpisany do rejestru biegłych rewidentów, prowadzonego przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów, pod numerem 9796.
Audytor-32Podmiot Audytor został wpisany przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych pod numerem ewidencyjnym 2667.
Audytor-33 Doradca podatkowy Mirosław Bogusławski został wpisany przez Krajową Izbę Doradców Podatkowych na listę doradców podatkowych pod numerem 07988.
Audytor opiera swe działania na orzecznictwie sądów administracyjnych. Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych publikowana jest na stronie NSA.